måndag 18 juli 2016

They see me scrolling..

Solen skiner ute och vad har jag spenderat de två sista timmarna? Jo scrollandes på DigitaltMuseum och Pinterest. Om det är några hemsidor jag kan spendera alldeles för många timmar på så är det dessa. Det är bilder som ska sparas, föremål som ska hittas, nya fynd ska undersökas och läras mer om!

DigitaltMuseum är en databas där flertalet svenska museer är registrerade i. Just nu håller jag exempelvis på att bläddra igenom hela Upplandsmuseets Hemslöjdssamling:
Här har jag hittat bland annat Upplandsdräkten som jag nog tänker prova mig på att sy upp inom en snar framtid, men även spännande broderier, stickade vantar och mycket annat. Sen håller jag även på att söka bland Nordiska museets samlingar med sökord relaterade till Uppsala och Uppland:
Men hur håller jag koll på alla roliga fynd? Det är här Pinterest kommer in i bilden! Tror nog att ni som läser här redan har koll på Pinterest, och i mångt och mycket kan man säga att DigitaltMuseum är som museernas motsvarighet till Pinterest, minus möjligheten att samla och ordna mappar med just de föremål en själv är intresserad av. 
På Pinterest kan du samla hemsidor och bilder på "anslagstavlor" eller grupper under namn du själv väljer. Sedan kan man följa andra för att se vilka hemsidor och bilder dom sparat. Sökfunktion och ämneskategorier finns! 

Följ mig gärna på Pinterest!

Så har du lite tid över, eller faller regnet utanför, så gör dig en stor kopp te eller kaffe och försvinn ned i DigitaltMuseum och Pinterest underbara värld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar