onsdag 27 april 2016

Exkursion Gotland

Idag var det dags igen att packa ihop en matsäck och bege sig ut på äventyr med studenter från kursen jag läser just nu. Dagens mål var att besöka Bläse kalkbruksmuseum, Bungemuseet samt Gotlands försvarsmuseum med fokus på insamling av föremål.


Vi samlades vid Campus på morgonen och sedan styrde vi kosan mot Bläse. Detta museum är det ingen i min "årskull" som missat då vi under vår första kurs på programmet hade ett grupparbete med fokus på en av de mindre utställningarna som finns på museet. Det var lite roligt att få komma tillbaka och se om någonting ändrats på just ens eget ställe. Ovan poserar jag lite diskret framför ett lok från nuställningen om själva kalkbruket. 
Efter Bläse for vi till Bunge för att besöka deras museum. Där gick vi en lätt promenad från 1600-talet fram till ungefär sekelskiftet 18-/1900. Vi besökte stora och små hus, skolor och "undantag", poserade med julbockar och blev kära i skolbyggnaden från slutet av 1800-talet. 
På vägen tillbaka till Visby stannade vi till i Tingstäde för att besöka Gotlands försvarsmuseum. Det finns många museer jag rekommenderar att man stannar till vid, och detta är verkligen ett av dom! Jag han knappt gå igenom någonting då vi hade lite kort om tid, men jag tror att detta museum har något som passar alla. Hoppas jag kan åka dit snart igen och i godan ro gå runt bland utställningarna. 
Om det är något jag kommer ta med mig ifrån dagen är inspirationen kring vad man kan uppnå som ideell förening, eller ett sällskap som bara brinner för sin sak. Försvarsmuseet är uppbyggt i princip helt på frivilliga insatser och än idag är det till största delen endast drivet av eldsjälar. Vart skulle världen ta vägen utan människor med brinnande instressen?! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar