onsdag 9 mars 2016

Välkommen hit, men inte hem?

Bostadssituationen här i Visby är, precis som på många andra ställen, inte hållbar. I media möts invånarna av budskapet att man från både Regionen och andra håll jobbar för att få fler att bli "året-runt"-boende, man vill att fler av studenterna som studerar vid Campus Gotland ska stanna kvar efter examen samt att man vill ha hit ännu fler turister under sommarmånaderna, eller egentligen året runt. Just nu byggs en ny kryssningskaj för att kunna ta emot större fartyg lastade med turister samtidigt som man i tidningarna går ut med varningar för att vattnet på ön kommer att sina ut tidigare än vad det gjorde förra året när bevattningsförbud gällde under större delen av sommaren. Man öppnar upp för dialog med husägare där näringslivet ber privatpersoner att hysa in turister under sommaren då man beräknar att man kan sakna uppåt 5000 sängplatser samtidigt som studenter som redan bor här får frågan om varför de vill ha 12-månaders kontrakt på sina lägenheter.
Jag kommer ifrån Uppsala där man möts av orden "välkommen hit, välkommen hem". Nu vill jag inte påstå att bostadssituationen i Uppsala är så mycket bättre för studenter, men att bli utkastad under sommarmånaderna för att turister ska ha möjlighet att strosa kring på Uppsalas gator är inte ens på tapeten. Det är som att Region Gotland skriker "Välkommen hit, men inte hem". Vi som studerar här har faktiskt flyttat hit. Vi vill inte behöva ha den där oron i magen om att behöva packa ihop och flytta hem till föräldrar, en möjlighet som inte ens alla har. Många är flitiga och fixar sommarjobb för att ta hand om alla turister som kommer hit men har ingen bostad längre då dessa har tagits i beslag av sagda turister och man tvingas istället att tacka nej till behövlig inkomst.
Detta problem gäller inte bara studenters möjlighet att faktiskt bo kvar i sina hem under årets alla månader utan problemet dröjer kvar när man tagit sin examen. När jag är klar kommer jag ha stått i Gotlandshems bostadskö i ungefär tre år. Detta kommer innebära att jag inte ens är i närheten att kunna få en lägenhet utan får hoppas att jag har någon i min bekantskapskrets som har en stor lägenhet där jag kan få hyra in mig i ett rum alternativt flytta från ön, vilket jag helst inte vill.
Situationen här på Gotland är närmre unik när det gäller pendlingsmöjligheten. Jag förstår att alla inte kan bo i Visby, men om man inte vill vara beroende av bilen (då kollektivtrafiken inte är att räkna med på denna ö) så måste man mer eller mindre bo centralt då det inte går att ta sig någonstans.
Alla vill eller har inte möjlighet att köpa sig en lägenhet eller hus utan det måste satsas på billiga hyreslägenheter där vi som faktiskt vill bo och arbeta på ön kan få möjlighet att bo.
Jag vill bara vara välkommen hit och vara välkommen hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar