fredag 14 augusti 2015

Medeltidsveckan 2015

Lördagen spenderades på landsidans läktare på Tornespelen.

Då var den efterlängtade veckan över. Veckan som lockar många tusentals besökare varje år och som betyder så mycket för så många människor. Jag talar självfallet om Medeltidsveckan här i Visby. Jag började tagga till inför veckan redan i början av vintern förra året då jag var på en spelning med Loke och Saga Björling på Medeltida Jul och peppen har bara vuxit för varje dag som gått.
   Eftersom det var min första vecka så visste jag inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Vad fick jag inte missa? Vilka spelningar och föreställningar skulle jag se? Efter denna vecka kan jag i alla fall konstatera vad det är jag älskar med detta medeltida spektakel: musiken! Koenix såg jag både på Forum Vulgaris, röjandes på Kapitelhusgården och i föreställningen Efter Tjelvar, bandet Kalabalik sågs i en vacker ruin och Vagando sågs på Kapitel och Jakthornet.



Koenix under deras spelning på Forum Vulgaris med pirat-tema!

Förutom musiken så är människorna och stämningen någonting jag älskade med veckan! Ena kvällen hamnade jag vid ett bord med jämngamla killar som ville veta allt om att studera här i Visby, andra kvällen vid ett amerikanskt par vilka jag diskuterade allt mellan himmel och jord med (och som även snällt bjöd på vår nota!). Var med i en grupp på Facebook vilkas medlemmar träffades under veckan, yngsta på träffen var elva år gammal, äldsta någonstans över femtio. Så jäkla underbart! Vart man än vände sig så hittade jag på nya vänner och samtalspartners. Tänk om det var såhär varje dag..!


Ingen medeltidsvecka utan gycklare! Här: Gycklargruppen Narrarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar