söndag 23 augusti 2015

Från en dyr hobby till en annan

Jag har lagt mitt engagemang inom ridsporten på hyllan sedan jag flyttade till Visby. Genom åren har det blivit många tidiga morgnar för att ge sig ut mot stallet för att jobba, tävla, vara hästskötare eller vara ledare på någon form av aktivitet och detta har skett i ur och skur. Och det har kostat pengar. Hur mycket pengar vill jag egentligen inte tänka på, men det har varit värt varenda krona och jag vet att när jag återgår till ridsporten igen om ett par år, förhoppningsvis som hästägare, så har jag en bra grund att stå på.

Men nu var det egentligen inte så att jag skulle skriva ett långt inlägg om min förra hobby, utan en hobby som sakta växt fram sedan flytten till Ön, nämligen historisk sömnad/historic reenactment/historiskt återskapande. Under medeltidsveckan blev jag så otroligt inspirerad av alla vackra dräkter vilket har resulterat i att min "att sy"-lista bara har växt och växt. På punkt nummer ett står en kaftan vilket jag faktiskt redan har tyg till hemma, en riktigt snygg vadmal jag köpte på rea! På punkt nummer två kommer en struthätta.
Kaftan och struthätta, färgerna och modellerna stämmer dock ej helt med hur jag tänkt sy.

Punkt nummer ett och två är för att jag inte ska typ frysa ihjäl under Medeltida Jul som går av stapeln under lucia-helgen i Visby. Det kommer bli så roligt i år att faktiskt ha lite kläder att kunna klä sig i så att man smälter in lite bättre under helgen!
Mitt mål är att kunna åka upp till Stockholm och gå på halvvägsfesten i februari. Det är då man firar att det bara är sex månader kvar till medeltidsveckan. Klänningsmodellen ovan är vad jag siktar in mig på. Hoppas verkligen att jag kommer kunna sy klart, men jag har ju faktiskt typ ett halvår på mig att sy *harkel*.
Till nästa års medeltidsvecka tänkte jag försöka hinna klart med en "bumla" (klänningen till vänster) samt en gycklar-outfit att ha under crossdressing-dagen och sedan självfallet att själv gyckla i i framtiden!
Precis som när det gäller ridsporten så vill jag inte ens tänka på vad tygkostnaden för alla dessa meter tyg kommer att landa på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar