torsdag 2 april 2015

Egen härd är guld värd..

Precis som många andra har jag alltid velat fram och tillbaka när det gäller mitt framtida yrkesval. Utbildade mig på gymnasiet till barnskötare men insåg ganska snart att det inte var jobbet för mig. Det var intressant att läsa om barns utveckling och liknande, men vantrivdes ganska mycket på praktikerna. Har jobbat extra sedan 2008 som kyrkvaktmästare, vilket är någonting jag trivts otroligt bra med, men är det någonting jag vill satsa på? Nej, det tror jag inte. Andra yrken jag funderat på är präst, församlingspedagog, lärare, HR-ansvarig och kommunikatör. När jag var liten ville jag bli kirurg eller tandläkare!
   Idag såg jag ett program som handlade om en kille och hans färd mot att få tre Michelin-stjärnor till sin restaurang. Jag blir alltid så inspirerad av att se personer som verkligen vet vad de vill och har ett mål, en väg, för att nå dit. Just nu vet jag ärligt talat inte riktigt vad jag vill göra när jag tagit examen.
Jag känner dock att jag börjar rikta in mig mot köket och kökets plats i människors liv. Maten som ett levande kulturarv är någonting som berör oss alla. Varje maträtt har sin historia och för att citera en vägg-bonad jag hittade på Skansen tidigare i år "egen härd är guld värd". Tänk att få kombinera mitt intresse för mat med mina intressen för historia och kulturvård, hur härligt vore inte det?


Tänk att få kombinera detta...



... med detta; från Nordiska museets utställningar "Socker" och "Dukade bord"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar