måndag 23 februari 2015

Exkursion; Stockholm

För någon vecka sedan var jag alltså på exkursion till Stockholm tillsammans med kursen "Interiörer och möbler". Tre nätter spenderades på Åneidin Hostel som alltså är detta fartyg som ligger förtöjd nästan precis nedanför Kungliga slottet. Läget var verkligen guld, men jag kommer nog inte boka rum där igen då det inte blev många timmars sömn på grund utav värdelösa sängar och luftkonditioneringen från helvetet. Ett tips är att inte betala extra för rum med fönster då vi i princip endast hade utsikt över en container.. Men som sagt, läget vägde upp ganska mycket.


Dag ett spenderades bland annat på Skansen. Det var riktigt fascinerande att få en guidad tur där och se det man kanske inte riktigt åker dit för att se annars, nämligen deras stora samling utav hus och byggnader. Jag hade bland annat ingen aning om att det till och med finns en herrgård man flyttat till området! Vi fick kolla på tapeter, stugor, hus, inredningar och möbler samt springa runt lite "bakom kulisserna" och se en byggnad de håller på att restaurerar.


Under dagarna vi var där gjorde vi även besök på Hallwylska palatset, Stockholmsmässan i Älvsjö med besök på Antikmässan, Trettondagsafton av Shakespeare sågs på Dramaten och vi klämde även in ett besök på Kungliga slottet och Nordiska museet. Kan med lätthet säga att jag var lite trött när jag kom hem med kvällsbåten till Visby, släpandes på 12 band Signums Konsthistoria á typ 20kg. 
Det var en resa jag sent kommer att glömma!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar