söndag 16 november 2014

Student i en teknologisk värld

Vill börja med att uppdatera lite angående mitt inlägg om att regeringen beslutat sig för att dra in de lovade pengarna för sammanslagningen av Uppsala Universitetet och Högskolan på Gotland. Tydligen kommer universitetet fortfarande få pengar, men att de ej längre är öronmärkta. Håller tummarna för att detta inte kommer påverka allt för mycket. Läs mer ->här<-.

Men nu till det jag tänkte skriva om. De senaste dagarna har jag pratat med flera personer angående hur det är att vara student i dag, jämfört med för bara låt oss säga tjugo-trettio år sedan. Jag har sedan jag börjat studera på universitetet inte haft en enda termin där jag inte varit med i en grupp på Facebook med resterande studenter som läser samma kurs. Där har vi kunnat dela information, kurslitteratur vi hittat på nätet och massa annat. När vi skrev vårt grupparbete använde vi internet för att hitta information, söka i databaser och för att kontakta olika tidningar och bibliotek.
Vi har idag mycket att tacka internet för, speciellt när det gäller just vårt arbete som studenter. Idag behöver vi inte ens gå till biblioteket för att låna en bok, vi kan bara använda våra inloggningsuppgifter och ladda hem e-böcker gratis. Är det inte så att boken finns som e-bok kan vi i alla fall kolla upp om boken finns där eller inte.
Under dessa samtal kom även tanken upp om det är så att detta gör att vi gör ett bättre arbete idag jämfört med tidigare. Ska jag vara ärlig vet jag inte.. Vi måste lära oss att vara källkritiska på ett helt annat sätt idag med exempelvis Wikipedia och andra sökbaser, men dessa sökbaser gör även att vi har möjlighet att få fram information av författare vi kanske aldrig skulle ha läst annars.
Jag är i alla fall glad och tacksam över att leva i denna teknologiska värld, i alla fall när det gäller mina universitetsstudier!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar