tisdag 21 oktober 2014

Pengar...

Idag satt jag och några kursare och diskuterade pengar. Vi har alla, i princip, samma inkomst varje månad och vi väljer alla att prioritera olika saker.
   Det var under detta samtal jag blev kallad "märkesbög". Jag har aldrig under mina 22 år blivit kallad det, och jag trodde verkligen inte att jag skulle bli det som nybliven student. Grunden till detta var att jag berättat att jag idag gått och köpt en ny kalender och då sa att jag endast köper "Letts of London". Anledningen till att jag köper just Letts är för att jag tycker att de gör grymt snygga kalendrar och layouten i själva kalendern är precis som jag vill ha den. När det gäller kvalité så skulle jag väll inte kunna påstå att en kalender för 170:- (som min kostade) håller bättre kvalité än en för 70:-, men ofta är det så, att betalar man några kronor mer får man bättre kvalité. Dock är jag sådan, att det spelar ingen roll vilket märke det är, är det inte snyggt och av bra kvalité kommer jag aldrig att spendera ett öre på det.
   Anledningen till att jag valde just bilden ovan är för när det gäller Yankee Candle är det precis samma sak. De kostar mer (för mycket egentligen för min smak), men de luktar otroligt gott, håller länge och luktar faktiskt mycket när man tänder dom. Så köper jag doftljus sparar jag hellre lite längre och köper ett ljus därifrån än tio billiga som i alla fall inte luktar något.
   För mig har det i alla fall aldrig handlat om märket i sig, utan snarare att jag hittat en produkt som detta märke tillverkar som möter min "standard", till ett pris jag känner jag kan betala. Så egentligen tror jag inte att jag är någon "märkesbög" då jag inte köper saker för att det är ett känt märke och spenderar hutlösa pengar på något jag kan få billigare, utan jag har en mycket större bakgrund bakom beslutet att köpa just den produkten.
   Hur tänker du? Köper du produkten på grund utav märket eller produkten i sig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar