tisdag 7 oktober 2014

Men Micaela, vad är det du läser egentligen?

Ja du, haha, det var en bra fråga! Den första följdfrågan vi får som läser till föremålsantikvarie får när personer vi möter frågar vad vi pluggar är "vad jobbar man med då"? Precis som med många andra utbildningar så kan man jobba med otroligt många olika saker. En som läser samma utbildning är intresserad utav museipedagogik och en annan utav textiler, speciellt klänningar. Den första drömmer om att jobba på museum, den andre vill jobba på Bukowskis vintage-avdelning. Jag vill däremot inrikta mig mot auktionshus, försäljning och värdering.
Just nu sitter jag och försöker klura ihop någon slags utbildningsplan och såhär långt har jag kommit just nu:

HT14
- Kulturvårdens fält 15hp
- Konserveringsvetenskap 7.5hp
- Arkitekturhistoria 7.5hp

VT15
- Interiörer och möbler 15hp
- Föremål och design 15hp
- (Restaureringsprocessen 7.5hp) <- har ej bestämt mig för om jag ska söka eller ej

HT15
- Föremålens material och tekniker- oorganiska material 7.5hp
- Föremålens material och tekniker- färg & plast 7.5hp
- Föremålens material och tekniker- organiska material 7.5hp
- Restaurerings- och konserveringsideologier 7.5hp
- (Kulturegendomsrätt 7.5hp, ges endast i mån av tid/resurser) <- om den ges byter jag ut någon av de kurser som är listade ovan

VT16
- Bevarandeprinciper och kulturvärde 7.5hp
- Uppsats i kulturvård 7.5hp
- Regelverk och processer för insamling, utställning och vård 15hp
- (Värde och värdering 7.5hp, ges endast i mån av tid/resurser) <- kommer antagligen att läsas utöver de kurser listade ovan

HT16
"Öppen termin"

VT17
- Vetenskapliga metoder i kulturvård 7.5hp
- Tematisk kurs 7.5hp
- Examensarbete 15hp

Ja, ungefär så ser det ut. Den "öppna terminen" är lagd för att vi ska kunna läsa ett bi-ämne och ha praktik eller utlandsstudier. Jag funderar dock på att lägga en praktik-period över sommaren mellan VT16 och HT16 och läsa annat då, men så långt har jag inte kommit i tankarna ännu. Håller dessutom på och kollar lite på online-kurser från Sotheby's Institute of Art (London).. Det finns så mycket intressant att läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar