tisdag 16 september 2014

100 antirasistiska boktips


Litteraturmagazinet har sammanställt en lista med 100 boktips med antirasistiskt tema och jag tänkte dela med mig lite tankar av böcker jag läst, böcker jag äger och böcker jag vill köpa!

Redan på andra plats dyker Flyga drake av Khaled Hosseini (2) upp. Läste boken för ett par år sedan och historien var hur bra som helst, fast lite bättre ändå är Tusen strålande solar (14) av samma författare. En ö i havet av Annika Thor (5), som även gått som tv-serie på SVT, är en bok jag ständigt återkommer till, kan läsa den hur många gånger som helst och det är tack vare den jag vill lära mig tyska. Dödssynden av Harper Lee (9) har legat oläst i min bokhylla alldeles för länge..
Några titlar har stått på min önskelista länge, andra har jag skrivit dit nu. Dessa är Anne Frank's dagbok (1), jag vet att jag borde ha läst den för länge sedan, Boktjuven av Markus Zusak (4), Schindlers List av Thomas Keneally (21), Och bergen svarade av Khaled Hosseini (24), Simon och ekarna av Marianne Fredriksson (30), När mamma brände Gud av Miriam Katrin (38), Kriget har inget kvinnligt ansikte av Svetlana Aleksijevitj (65), Pojken i randig pyjamas (70) av John Boyne och Sophie Scholls korta liv av Hermann Vinke (99).

Finns någon av dina favoritböcker med på listan? Har du redan läst någon av böckerna? Vilka böcker skulle du vilja läsa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar